Agaknya..

|

ku renung2 dan ku fikir2 mencari jawapan kepada soalan2 yang masih enggan dia jawab. Rasanya aku dah dapat jawapan tu..mungkin ya mungkin tidak.Apapun anggapan aku, ia masih tidak menenagkan jiwa aku.

Dia pernah berkata mengapa dia buat begitu, mengapa sudah ada yang itu dia masih mencari orang lain..mengapa datang menagih cinta aku??? katanya...dia takut kalau yang itu pergi tinggalkan dia, dia ada penggantinya...huh...dia akan ada aku...!!! aku faham sekarang....pergi yang itu, maksudnya pergi untuk selamanya...pergi meninggalkan semuanya termasuk dunia ini.

Tergamaknya dia berniat begitu sedangkan yang itu masih bernyawa...apakah tiada perancangan dia untuk memperisterikan yang itu sehinggakan walaupun hayat yg itu masih ada dia sudah mencari tempat yang baru untuk mengisi tempat yang bakal yang itu tinggalkan? Apakah dia akan menunggu yang itu pergi baru dia akan membuat keputusan langkah apa yang perlu dilakukan untuk masa depan aku?

Apakah aku harus menunggu dia sehingga yang itu pergi menghembuskan nafas terakhirnya? Ya....yang itu setelah ku bertanya rakan doktorku tentang penyakit yang dihidapi yang itu aku tahu sekarang.....yang itu menghidapi penyakit yang boleh menyebabkannya mati dengan tiba-tiba, serta-merta tanpa amaran! Hah....itulah perempuan yang menjadi pilihan dia...silakan.....!!! Ingin menjadi hebat menjaga hati yang itu dengan menghumban aku! adilkah? hebatkah?

Apakah patut begitu? Mungkin itu balasannya kerana dia memperlekeh dan memandang rendah kepada isteri orang lain, akhirnya dia juga bakal memperoleh yang serupa! Inginkan seorang yang dapat menjaga diri laksana raja, bakal termakbulkah?? Sedangkan dia sendiri tidak tahu bila ajal yang itu sampai sudah siap sedia dia mencari galang ganti...alangkah malangnya nasib yang itu....jelas sangat dia tidak boleh bergerak tanpa adanya wanita disisi.

Sakitnya hati aku seksanya jiwa aku, aku bukan sesiapa untuk memberi pembalasan. Tapi kupohon agar dia diberi pembalasan yang setimpal. Kejam? aku kejam? siapa yang menjadikan aku kejam? Bukankah dia juga yang membentuk kekejaman dalam diri aku? Bukankah dia juga yang memanggil kekejaman yang tersembunyi ini keluar dari tempat persembunyiannya? Dia mencabar untuk melihat kekejaman aku, maka aku perlihatkan!

0 teguran hati: