Nikmati kehidupan

|

I.
Seronoknya hari ini. Erm ye ke seronok? Ya....kerana seorang sahabat telah selamat mengikat tali pertunangan.Aku sentiasa tersenyum, memandang senyumannya yang manis. Melihat cahaya kegembiraannya terpapar di wajah. Ya...aku pernah melalui saat itu. Saat-saat detik hati yang debar. Saat diri kan menjadi tunangan orang. Namun siapa sangka, senyuman itu tidak lama. Akhirnya tenggelam dek keadaan semasa. Aku terkenang juga waktu riuhnya rumah perlindunganku ini. Dengan gelak tawa anak-anak kecil. Riang berlari dari depan ke belakang , dan sesekali berlari masuk ke kamarku yang wangi harumnya haruman bunga rampai.

Aku terkenang, saat-saat persiapan menghadapi hari itu. Betapa terujanya hati bersama teman-teman yang setia menemani. Meneman malamku, bersama menggubah hantaran, berkongsi idea , memberikan pandangan. Ah.....aku sudah lalui saat itu. Penat tidak terasa. Kemeriahan menenggelamkan segala. Aku jadi rindu.

Masa terus berlalu. Aku sangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Tiada lagi senyuman yang menjadi penyeri. Tiada lagi kebahagiaan di hati. Segalanya sudah aku lalui. Semoga senyuman sahabatku tadi akan ku lihat lagi kekal sepanjang hayatnya. semoga impiannya kan jadi nyata bahagia bersama.Aku akan meneruskan perjalanan yang berliku. Aku masih lagi mencari senyuman untuk mengganti senyuman yang lalu. Aku masih lagi mencari kebahagiaan diriku. Aku masih lagi insan yang memerlukan teman suka duka.Semoga Allah segera menemukan.

II.
Ntah mengapa terasa seakan ada air mengalir dihati. Aku bukan bersedih. Tapi aku mungkin berbahagia. Mengapa? Aku seakan tidak percaya aku boleh bertemu sapa dengan sahabat yang pernah ku kenali 10 tahun lalu. Kini mereka kembali kepadaku. Dulu aku dan mereka jauh walaupun sebenarnya kami dekat. Sekarang ini, aku merasakan mereka sangat dekat denganku walaupun hakikat sebenarnya jarak menjauhkan kami. Aku tidak pernah terlintas di minda bahawa aku akan alami semua ini.

Semoga persahabatan ini , persahabatan 'musim' ke dua ini, akan terus berkekalan. Semoga kami sentiasa berhubungan dan ku berharap ikatan kali ini akan lebih kuat dan teguh. Aku semakin sayang kepada mereka. Syahjehan, ceriteramu mengajarku tentang keceriaan hidup. Wanliz, coretanmu menunjukkan aku tentang ketabahan hati. eeeda, penceritaanmu memperlihatkan aku akan kejayaan hidup. Kokoro, hebahanmu menjadikan aku berpengetahuan dan Shamsul, karanganmu memanduku untuk meneruskan senyuman di wajah. Kehadiran kalian menyedarkan aku tentang kehidupan ini sebenarnya adalah untuk kita sama-sama nikmati dan bukan untuk ditangisi.

0 teguran hati: