Inilah Kudrat

|

Melakukan semuanya...seakan aku sudah kehabisan kudratku. Namun, aku tidak boleh berhenti disini. Aku harus meneruskan tanggungjawab itu. Tanggungjawab sebagai anak, itu tidak mungkin aku tinggalkan untuk keselesaanku. Tanggungjawab sebagai pendidik, mana mungkin aku abaikan. Tanggungjawab sebagai kawan sentiasa ku berusaha menunaikan.

Sebagai anak, tanpa orang tua manakan kita berada di sini untuk mengembara dalam dunia. Kerana mereka kita kenali alam. Kerana mereka kita belajar tentang kehidupan.

Sebagai pendidik, itulah insan yang mahu dunia ditadbir dengan jayanya. Pandai tulis baca. Punya hati dan jiwa yang kental. Si kecil muda belia perlu dibekalkan agar tidak kebuluran pegetahuan. Agar tidak melencong arah tujuan. Membina insan untuk suatu pengembaraan dunia yang penuh pancaroba.

Sebagai kawan, mereka menjadi teman tatkala bersendiri. Itulah kawan , jasa baik dihargai. Pengganti saudara kandung yang sudah pergi. Semahunya tidak ingin mereka berjauh hati. Hari ini hari mereka esok lusa, mana tahu hari kita pula..

Apakan daya, daya kudrat perempuanku sudah ke tahap maksimum. Aku sudah keletihan. Dan kini aku cuma mahu berhenti seketika. Mengumpul semula kudrat untuk meneruskan apa yang telah diamanahkan itu.Izinkan aku ....

0 teguran hati: