Memang suatu ketentuan atau kebetulan?

|

Anuar.....Satu nama yang tersemat dalam hati ini sejak aku di bangku sekolah lagi. Ya di bangku sekolah rendah. Ada kemungkinan juga bermula  dari kunjungan menteri pendidikan ketika tahun 80-an dulu ke sekolah ku?

Hehehe masa tu kalau tak silap aku ....Dato' Anuar Ibrahim kot......dan dalam diam aku selalu mengikuti perkembangan beliau sehinggalah timbul cerita-cerita yang amat kurang enak.....tapi itu tidak mematikan hati aku untuk membenci insan yang bernama Anuar.

Arwah Kak Yan....mempunyai seorang anak saudara yang bernama Anuar. Masa tu aku dah sekolah rendah atas....Anuar masih kecil...comel. Memikat. Menambat lagi hati aku pada insan bernama Anuar.

Ntah kenapa aku sangat alergik dengan nama Anuar. Muncul pula Anuar dan Elina. Aku jadi peminat Anuar Zain sampai kini. Gara-gara nama 'Anuar' . Tapi apapun.....Lagu kain pelikat itu memang menarik.

Aku menyambung pelajaran ke MPRM sekitar 96-99. Di Maktab aku mengenali seorang lagi Anuar! Aku sangat tergila-gilakan dia. Kelas dan jadual waktunya dalam genggamanku. Kelibatnya selalu ingin ku lihat. Yahhhh...itulah dia Mohamad Khairul Anuar. Siap ada hantar surat layang lagi! Kahkahkah.....tapi bukan jodoh kan.....dia tak minat kat aku pun. Tak pelah...at least aku pernah berkawan dan mengenalinya. Orangnya pada mata aku cute! Tambah dengan gigi berlapisnya tu....hehehhe. Sungguh cute.

Setelah tamat pengajian dan mula bertugas, aku mula berjinak-jinak dengan dunia chatting. Pada masa itu chat yang paling popular adalah mirc. Dari sana, aku berkenalan pula dengan Ahmad Anuar.Muncul seorang lagi Anuar dalam hidup aku. Agak lama kami berkawan. Lebih 4 tahun. Tapi atas sebab-sebab tertentu  hubungan itu tidak mendapat restu arwah ayah. Dapat bangkangan yang sangat hebat. Aku terpaksa melupakan Anuar. Walaupun aku tahu dia dah cukup mengenali dan sayang pada aku. Aku sangat pasti. Sebab dia tak pernah melupakan aku hingga kini. Cuma aku je tak mengambil tahu hal dia. 

Beberapa tahun aku sendirian tanpa menjalinkan hubungan dengan sesiapa. Sehinggalah tahun sudah aku dikenalkan dengan seorang lagi Anuar. Aku tidak layan pada awalnya. Tapi mungkin ketentuan kot, akhirnya aku cuba beri peluang pada diri aku sendiri untuk mengenali Anuar yang satu ini. Dan mungkin sebab namanya Anuar maka pintu hati ni terbuka kot. Aku jatuh sayang padanya dan kini menjadi tunang aku. Dan akan selama dan sepanjang hidupku akan aku habiskan dengan tunang kesayanganku. Annuar.

Akhirnya Allah telah pertemukan dengan Annuar yang betul untuk aku! Terima Kasih Tuhan. Semoga perhubungan ini diberkati Allah dan sentiasa dalam perlindungan-Mu ya Rabbi. Engkau peliharalah kasih sayang antara aku dan dia. 

Sememangnya Anuar dalam hidup aku suatu ketentuan atau kebetulan ye? Aku fikir ianya ketentuan, jika tidak mana mungkin Allah meletakkan nama Anuar begitu istimewa sedari aku berada di zaman kanak-kanak lagi....

0 teguran hati: