Giliranku diduga dan diuji...

|

Banyaknya perkara yang membuatkan hatiku tersentuh, jiwa mengeluh dan emosi berterabur sini sana. Aku menjadi bertambah-tambah sensitif saban waktu. Semakin hari berganti hari, mudahnya tersentuh hati. Bila aku kenang-kenang kembali, sinar cahaya dalam hidupku seakannya semakin kesamaran. Giliranku diduga sudah tiba, giliranku diuji sedang berlangsung. Syukur....Allah masih sayang padaku,walhal adakala aku sering terlupa dek kerana leka dengan duniawi.

Aku sayang 'dia'. Akhirnya 'dia' yang aku sayang membunuh hati ini. Ujian paling besar Allah beri pada aku. Kenapa? Aku belum ada jawapannya.

Kawan, dekat depan mata tapi jauh. Seorang kawan tempatku menghiburkan hati. Tiba-tiba menyepi. Aku seakan diketepikan. Aku amat terasa hati. Kesibukan menjadi rutinnya penyebab terputus keakraban. Tiada lagi perkongsian kembara, tiada lagi berkongsi cerita. Sirna persahabatan itu perlahan-lahan.

Insan yang sentiasa di sisi memberi dan meneman disaat-saat aku memerlukan. Jarak telah memisahkan kami atas urusan kerja. Aku hilang tempat untuk menumpang duka. Masih mampu berkongsi, tapi keintimannya berbeza. Tetap tak serupa di kala dia berada di sisi. Tetapi aku masih terima, dia bukan milik aku di sini. Dia milik suami dan anak-anaknya yang abadi. Hati menangis sendiri. Satu.....bukan pisah selamanya,sementara. Cuma ntah.....aku terasa ketiadaannya.

Terima lagi berita. Tempat aku mengada-ngada. Menjarakkan juga kemesraan dulu. Kedatanganku adalah kepulangannya. Berselisih cuma diantara datang dan pulang. Masih mesra tapi tidak seindah mesra yang lalu.

Akhirnya, teman tempat ku bermanja. Tidakkan dapat menjadi pergantungan manja nan mengada-ngada. Tetap urusan kerja menjarakkan. Tiada lagi gurau senda. Tiada lagi tempat berkongsi cerita duka bahagia. Ketenangan jiwa semakin gelora aku kehilangan insan-insan teman istimewa dalam hidup yang sementara.

Lima insan teman istimewa dalam hidupku pergi jauh satu persatu. Ketiadaanku tiada keterasaan mungkin pada mereka. Mereka punya insan-insan lain yang lebih istimewa. Siapalah aku dalam sekadar teman diperjalanan hidup yang singkat. Tapi bagiku....kepergian mereka dari ku , terlalu 'segera'. Seorang demi seorang menjauh dariku....tanggungjawab menjarakkan kami. Tetapi mengapa Allah memilih mereka-mereka yang terlalu intim denganku? sekali gus....dalam masa yang singkat! Apakah yang Allah telah sediakan untuk aku untuk semua ini?

Kesabaranku tercabar. Kemahiran mengawal emosiku tergugat. Aku perlu kuat! Redha dan perlu terima segala ketentuan itu. Pasti ada sesuatu yang besar sedang menantiku di hadapan sana. Semoga aku tabah menghadapi segala dugaan dan ujian ini!

Segala peristiwa menyentuh rasa. Sedikit kejauhan membuatkan aku jauh hati. Saat bersendiri adakala air jernih membasahi hati.

0 teguran hati: