Ujian dan Halangan

|

Seorang raja yang adil ingin melihat dan meninjau sikap rakyat yang tinggal di wilayah pemerintahannya. Pada suatu hari, baginda dan beberapa orang pembantu yang taat meletakkan seketul batu yang besar di tengah jalan utama di wilayah tersebut. Baginda kemudiannya bersembunyi untuk melihat perilaku rakyat yang lalu lalang melalui jalan itu. Ramai pedangang, peniaga dan pembesar istana yang kaya raya lalu di situ. Mereka cuma mengelak dari merempuh batu tersebut. Ramai jugak di antara mereka yang merungut dan menyalahkan Raja kerana tidak menguruskan satu-satunya jalan utama yang sibuk itu dengan baik. Tidak seorang pun di antara mereka yang cuba mengalih batu tersebut dari jalan itu.


Tidak lama kemudian seorang petani melalui jalan itu dengan membawa sebakul sayur-sayuran untuk dijual di pasar. Bila terlihat ada seketul batu yang menghalang perjalanannya, petani tersebut meletakkan bakul yang digalasnya lalu cuba untuk menolak batu itu ke tepi. Selepas mencuba sedaya upaya, akhirnya batu itu dapat dialih. Ketika ingin mengambil bakulnya semula, petani tersebut terlihat ada satu bungkusan kecil berupa dompet. "Mesti ada seseorang yang tercicir dompet ini ketika ingin cuba mengalih batu ini tadi" kata petani dalam hatinya. Dia pun membuka untuk meneliti pemilik dompet tersebut supaya mudah dia mengembalikan dompet tersebut kepada tuannya. Alangkah terperanjatnya bila dia mendapati dompet itu dipenuhi dengan wang yang banyak dan sekeping nota daripada raja kepada sesiapa yang mengalih batu tersebut. Nota itu menyatakan duit yang di dalam dompet tersebut menjadi kepunyaan orang yang mengalih batu tersebut serta raja mengucapkan berbenyak-banyak terimakasih kerana sikap prihatin yang ditunjukkan.


Situasi dalam cerita di atas seringkali terjadi dalam hidup kita. Jika boleh, kita tidak mahu melalui sebarang halangan dalam meniti kehidupan seharian. Jika boleh, kita mahu perjalanan hidup kita ini lancar tanpa gangguan dan halangan. Namun, bukan begitu adat kehidupan di dunia ini. Sebagai manusia, kita akan diuji dengan pelbagai masalah dari semasa ke semasa. Ujian dan masalah itu merupakan satu pendidikan yang amat berkesan dalam hidup kita. Ia mendidik kita dari pelbagai sudut (fizikal, mental, emosi, sikap etc) sebab itulah orang yang bijak, dia tidak akan mencari masalah namun bila masalah itu datang kepadanya, tidak pula dia lari dari masalah itu kerana dia tahu Allah mendatangkan masalah itu berserta seribu rahmat dan hikmah. Biar berapa lama pun masa dan biar berapa kali pun kesilapan yang kita lakukan dalam menyelesaian sesuatu masalah, di sana kita belajar sesuatu yang amat bernilai dalam kehidupan kita. Biasa kita lihat, orang yang "berjaya" (berjaya di sini bukan bermaksud kaya raya) dan "bahagia" dalam kehidupan, dia telah melepasi pelbagai ujian dan masalah. Ujian dan masalah itu yang menjadikan dia seorang yang matang, sabar, tabah, kental dan lain-lain sikap yang positif (mahmudah), yang tidak akan dipelajari oleh orang-orang yang asyik mengelak dan lari dari menghadapi ujian dan cabaran.

-Tirana : meniti-hari.blogspot.com-

0 teguran hati: